Meer nieuws

Zelfstandigenverklaring

Het voorstel voor de Wet op de zelfstandigenverklaring bevat meer duidelijkheid over de vervanger van de modelovereenkomsten: de zelfstandigenverklaring. Deze is bedoeld voor zzp’ers die meer dan 75 euro per uur verdienen. Onder voorwaarden kunnen ze hiermee vooraf afspreken dat ze het werk als zelfstandige uitvoeren. Wat is er nog meer over bekend?Wat is een zelfstandigenverklaring?Een verklaring van een werkverstrekker en een werkende dat zij willen dat de rechtsgevolgen van een geldige zelfstandigenverklaring ten aanzien van de loonbelasting, de inkomstenbelasting, de premie voor de volksverzekeringen, de premies voor de werknemersverzekeringen, de inkomensafhankelijke bijdrage voor de Zorgverzekeringswet, de werknemersverzekeringen en het arbeidsrecht op hun arbeidsrelatie van toepassing zijn. Wat is nodig voor een geldige zelfstandigenverklaring? de zelfstandigenverklaring maakt deel uit van een schriftelijke overeenkomst waarin de werkverstrekker en de werkende overeenkomen dat de werkende werkzaamheden gaat verrichten in de zelfstandigenverklaring is het KvK-nummer van de werkende opgenomen de overeenkomst en de zelfstandigenverklaring zijn vóór aanvang van de werkzaamheden door beide partijen ondertekend en gedagtekend in de overeenkomst is opgenomen dat het de bedoeling is van beide partijen dat de overeenkomst niet voldoet aan de omschrijving van een arbeidsovereenkomst de werkzaamheden worden blijkens de overeenkomst aangegaan voor een duur van ten hoogste een jaar de werkende uiterlijk 30 dagen na de dag waarop de werkende het urenoverzicht aan de werkverstrekker heeft verstrekt, voor de werkzaamheden een arbeidsbeloning ontvangt van ten minste € 75 per uur Let op: In het voorstel zijn ook nog administratieve regels, formaliteiten en voorwaarden opgenomen. Voor de berekening van het werkelijke uurtarief wordt aangesloten bij de Wet minimumbeloning zelfstandigen. De hoofdlijn ligt er nu. In de loop van 2020 zullen er ongetwijfeld nog vele wijzigingen en details volgen. We houden u op de hoogte.Thu, 14 Nov 19 11:30:00 +0100


Checklist 2020 voor werkgevers

Per januari 2020 veranderen de regels rond arbeidscontracten en ontslag. Dit is geregeld in de Wet arbeidsmarkt in balans (WAB). De regering wil hiermee de kloof tussen vaste contracten en flexibele contracten kleiner maken. Hieronder vindt u een overzicht en een checklist.De invoering van de WAB brengt op 1 januari 2020 de volgende veranderingen met zich mee: Vast contract: lage WW-premie, flexcontract: hoge WW-premieWerkgevers betalen vanaf 2020 een lagere WW-premie voor werknemers met een vast contract dan voor werknemers met een flexibel contract. De sectorpremie vervalt vanaf dat moment. Zo wordt het voor werkgevers aantrekkelijker om werknemers een vast contract te geven.  Nieuwe mogelijkheid voor ontslag: cumulatiegrondEr komt een nieuwe ontslaggrond: de cumulatiegrond. Ontslag wordt ook mogelijk wanneer omstandigheden uit de verschillende ontslaggronden die via de kantonrechter lopen samen een redelijke grond voor ontslag opleveren. Bij ontslag op basis van de cumulatiegrond kan de rechter een extra vergoeding toekennen aan de werknemer. Transitievergoeding vanaf 1e werkdagDe werknemer heeft recht op de transitievergoeding bij ontslag vanaf de eerste werkdag. Ook de berekening van de transitievergoeding verandert. Ketenregeling: 3 tijdelijke contracten in maximaal 3 jaarVanaf 2020 kunnen werkgever en werknemer 3 tijdelijke contracten in maximaal 3 jaar aangaan. Het volgende contract is dan automatisch een vast contract. Tot en met 31 december 2019 is het mogelijk om 3 tijdelijke contracten in maximaal 2 jaar aan te gaan. Ook kan de tussenpoos (tijd tussen contracten) bij CAO worden verkort tot 3 maanden bij tijdelijk terugkerend werk (niet beperkt tot seizoensarbeid) dat maximaal 9 maanden per jaar kan worden gedaan. Tevens wordt vanaf 2020 in de wet een uitzondering opgenomen dat invalkrachten in het basisonderwijs op tijdelijke basis kunnen blijven invallen voor zieke leerkrachten. Dit hoeft niet meer in de CAO te staan. Payrollwerknemer: gelijke rechtspositie en arbeidsvoorwaardenWerknemers die vanaf 2020 een payrollcontract krijgen, krijgen minimaal dezelfde arbeidsvoorwaarden en dezelfde rechtspositie als werknemers die in dienst zijn van het bedrijf. Vanaf 2021 krijgen payrollkrachten recht op een goede pensioenregeling. Oproepwerknemers: minimale oproeptermijn en aanbod voor vaste uren na twaalf maandenVanaf 2020 moeten werkgevers oproepkrachten minstens 4 dagen van te voren oproepen voor werk. Als de werkgever een oproep binnen 4 dagen afzegt, heeft de oproepwerknemer recht op loon over de uren waarop hij was opgeroepen. Na 12 maanden moet de werkgever een nieuw contract aanbieden met een vast aantal uren. Tip: Op deze checklist vindt u wat u voor 1 januari 2020 kunt doen om goed voorbereid te zijn op de nieuwe situatie.Tue, 12 Nov 19 11:30:00 +0100


Niet aanmelden kleine ondernemersregeling 2020?

Onlangs hebben we aandacht besteed aan de nieuwe kleine ondernemersregeling voor de BTW die per 1 januari ingaat. U hebt tot uiterlijk 20 november aanstaande om te bepalen of u deze regeling vanaf 1 januari 2020 wilt toepassen. Stel, u voldoet aan de voorwaarde dat uw jaaromzet minder is dan € 20.000. Wat zijn redenen om toch niet te kiezen voor de vrijstelling van omzetbelasting?BTW terugbetalen over uw investeringenHebt u in de laatste vijf tot tien jaar als BTW-ondernemer geïnvesteerd? Dan moet u de afgetrokken BTW op deze investeringen mogelijk deels terugbetalen als u per 1 januari 2020 vrijgesteld van BTW gaat ondernemen. BTW terugvragen op toekomstige investeringenAls u binnen drie jaar wilt gaan investeren, kan BTW-aftrek u helpen bij de financiering. Kiest u voor de vrijstelling, dan hebt u dit voordeel niet. En als de omzet stijgt boven € 20.000, pakt dit dubbel nadelig uit: geen BTW-aftrek op de investering, wel BTW afdragen over de omzet. BTW kostenpostStel, u verricht diensten aan particulieren tegen een vaste prijs en u past de nieuwe regeling toe. Uw jaaromzet gaat in enig jaar toch over de grens van € 20.000 heen. Kunt u dan direct uw tarief verhogen, omdat u vanaf dat moment weer BTW-plichtig bent? Zolang u de BTW niet in uw tarief kunt doorberekenen, komt deze feitelijk voor uw rekening. DriejaarstermijnKiest u voor de nieuwe regeling, dan is dat voor drie jaar, tenzij uw omzet voordien stijgt boven de € 20.000. Verlaat u de nieuwe regeling, dan mag u er pas na drie jaar weer in. Bij een dalende omzet, vraagt dat dus een strakke planning. Tip: De genoemde aandachtspunten kunnen in uw situatie van belang zijn. Twijfelt u, vraag dan snel advies. Uw aanmeldformulier moet namelijk uiterlijk 20 november 2019 bij de Belastingdienst binnen zijn als u vanaf 1 januari 2020 de nieuwe regeling wilt toepassen U kunt zich ook na 20 november nog aanmelden. De ingangsdatum schuift dan op naar het eerstvolgende tijdvak. Dan neemt u vanaf 1 april 2020 deel.Fri, 08 Nov 19 11:31:00 +0100


Fiets van de zaak en onbelaste kilometervergoeding

In 2020 geldt voor een fiets van de zaak een forfaitaire bijtelling voor het privégebruik van zeven procent. Stel dat de werknemer tevens recht heeft op een onbelaste vergoeding van maximaal 19 cent per kilometer voor woon-werkverkeer. Hierover heeft de RAI Vereniging vragen gesteld aan het Ministerie van Financiën.Werknemers met een leasefiets houden recht op een onbelaste reiskostenvergoeding van 19 cent op het moment dat zij met een ander vervoermiddel reizen en de leasefiets niet gebruiken. Werkgever en werknemer moeten wel aannemelijk kunnen maken dat de werknemer geen gebruik heeft gemaakt van de leasefiets als hij de zakelijke kilometers, ondanks die terbeschikkinggestelde fiets, per trein of per auto aflegt. Als een werknemer een dag de gehele rit met de leasefiets naar het werk reist, kan geen aanspraak worden gemaakt op de onbelaste kilometervergoeding.   Let op: De nieuwe regeling voor de leasefiets leidt dus toch tot administratieve rompslomp als tevens recht bestaat op een onbelaste kilometervergoeding. U moet dan van alle medewerkers met een leasefiets dagelijks gaan bijhouden of ze die fiets hebben gebruikt.Tue, 29 Oct 19 11:30:00 +0100


Werknemer valt tijdens werk van ladder

Een touringcarchauffeur is op het dak van een bus, op een hoogte van 3,7 meter, bezig met onderhoud van de airconditioning. Als hij via de ladder naar beneden klimt, komt hij ten val en loopt een gebroken hak op. De chauffeur stelt zijn werkgever aansprakelijk voor alle schade omdat deze tekort is geschoten in zijn zorgplicht. Hoe zit dat met de zorgplicht van de werkgever?De wet zegt hierover: de werkgever is verplicht de lokalen, werktuigen en gereedschappen waarin of waarmee hij de arbeid doet verrichten, op zodanige wijze in te richten en te onderhouden alsmede voor het verrichten van de arbeid zodanige maatregelen te treffen en aanwijzingen te verstrekken als redelijkerwijs nodig is om te voorkomen dat de werknemer in de uitoefening van zijn werkzaamheden schade lijdt. De werkgever is jegens de werknemer aansprakelijk voor de schade die de werknemer in de uitoefening van zijn werkzaamheden lijdt, tenzij hij aantoont dat hij zijn zorgplicht is nagekomen of dat de schade in belangrijke mate het gevolg is van opzet of bewuste roekeloosheid van de werknemer. In dit geval staat volgens de rechter vast dat de chauffeur schade heeft geleden in de uitoefening van zijn werkzaamheden en dat geen sprake is van opzet of bewuste roekeloosheid. Daarmee staat ook vast dat de werkgever aansprakelijk is voor de schade, tenzij hij aantoont dat hij zijn zorgplicht is nagekomen. En daarin slaagt de werkgever volgens de rechter niet. De chauffeur moest één of twee keer per jaar de werkzaamheden aan de airconditioning op 3,7 meter hoogte uitvoeren. Daarbij was sprake van een (val)risico. Op het bedrijf was hiervoor een takelinstallatie met valbescherming (tuigje). De stelling van de werkgever dat het een eigen keuze van de werknemer was om die takelinstallatie niet te gebruiken, helpt hem niet. Vastgesteld wordt immers dat de werkgever voor het gebruik ervan nooit  (veiligheids-)instructies had gegeven. Juist omdat het incidentele, risicovolle werkzaamheden waren, had de werkgever dat wel moeten doen. Tip: Werknemers verrichten af en toe werkzaamheden waaraan zekere risico’s kleven. Check regelmatig of u deze voldoende in beeld hebt, de nodige maatregelen hebt genomen en zo nodig veiligheidsinstructies hebt gegeven. Leg ook vast dat u dit hebt gedaan, wanneer en op welke wijze.Tue, 05 Nov 19 11:30:00 +0100


Contact

WPE

Adviseurs & Accountants

Oude Barneveldseweg 85

3862 PS Nijkerk

info@WPENijkerk.nl

033 - 245 67 37

Kvk nummer: 32145482

Btw nr.: NL 8107.85.158.B.01